Περιοχή Καστρακίου

Το Καστράκι της Δραπετσώνας   είναι ένας χώρος  με ιστορική, αρχαιολογική, κοινωνική και πολιτισμική  αξία, δεμένη με  τους      σύγχρονους αγώνες  για καλύτερη ζωή ( η μάχη της παράγκας ).

Η περιοχή  του Καστρακίου, περιλαμβάνει τους χώρους από την πεζογέφυρα του Αγίου Διονυσίου,  το  Πάρκο   μαζί με τον          Αρχαιολογικό χώρο, τον χώρο του σταθμού του ΟΣΕ με τις       γραμμές, τα πρώην συνεργεία και τις αποθήκες του ΟΛΠ  – COSCO, την πυροσβεστική τον χώρο γύρο από το 20 Γυμνάσιο—Λύκειο, τον χώρο  γύρο από την Πρόνοια και το κλειστό Γυμναστήριο. Μια περιοχή  πάνω από 50 στρέμματα. .

        Ιδιοκτησιακά το μεγαλύτερο κομμάτι ανήκει στο  Δημόσιο       ( η Cosco – ΟΛΠ  έχει την χρήση στη λιμενική ζώνη ) και τον Δήμο ενώ υπάρχει ένα κομμάτι που ανήκει σε ιδιώτη.

Με  δεδομένο, ότι ο  σταθμός  του ΟΣΕ έχει κλείσει , ότι τα συνεργεία και οι  εγκαταστάσεις  του ΟΛΠ -COSCO στο χώρο της πυροσβεστικής δεν λειτουργούν, υπάρχουν όλες εκείνες οι προϋποθέσεις για μια  ολοκληρωμένη παρέμβαση σ’ αυτή την περιοχή  με ήπια χαρακτηριστικά αποκατάστασης και ανάδειξη της  ιστορικότητας της περιοχής έτσι ώστε η πόλη να αποτελεί    φυσική  συνέχεια προς το λιμάνι.

       Το Αρχαιολογικό Πάρκο μαζί με τους γύρω χώρους αποτελείται  από  4 ενότητες:

       Η  πρώτη  ενότητα περιλαμβάνει το πάρκο  και τον               αρχαιολογικό χώρο.  Η  εφορεία αρχαιολογικών μνημείων σεβάστηκε και τον ανέδειξε με την αναστήλωση τμημάτων του τείχους του Θεμιστοκλή και της  Ηετιώνειας  Πύλης. Δυστυχώς, οι τελευταίες διοικήσεις του Δήμου Δραπετσώνας, όχι μόνο  δεν τον  σεβάστηκαν αλλά τον αγνόησαν και τον προσέβαλαν.

       Η δεύτερη ενότητα  περιλαμβάνει τον σταθμό του ΟΣΕ μαζί με τον χώρο των  γραμμών.  Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός του ΟΣΕ μαζί με τον χώρο των γραμμών στην  Ηετιώνεια ακτή,  πρωτολειτούργησε  τον Μάρτη του 1904. Ήταν σταθμός εμπορικός και επιβατικός Ο Σταθμός του Αγίου Διονυσίου ή  Σταθμός Λαρίσης   ήταν ευρύτερα γνωστός γιατί από εκεί έφευγαν την δεκαετία του 1960 οι μετανάστες για Γερμανία, Βέλγιο κλπ. αναζητώντας καλύτερη ζωή μακριά από την πατρίδα μας την Ελλάδα.

Αρχές Μάρτη 2012 υπογράφηκε  σύμβαση παραχώρησης στον δήμο Πειραιά του κτιρίου του παλαιού σταθμού του ΟΣΕ.

       Η τρίτη ενότητα  περιλαμβάνει τον χώρο των πρώην συνεργείων του ΟΛΠ μαζί με το 4τραόροφο κτίσμα ( 10 στρέμματα περίπου ).  Ο   ΟΛΠ σχεδιάζει στα πλαίσια της Πολιτιστικής ακτής να φτιάξει   Αρχαιολογικό Μουσείο με αναψυκτήριο και ενοποίηση του πρασίνου  κατεδαφίζοντας όλα τα κτήρια εκτός του 4όροφου. Έχει εκπονήσει και μια κυκλοφοριακή μελέτη με παρκινγκ  πολλών θέσεων στο χώρο της πυροσβεστικής  και διάνοιξη  της  Αθ. Διάκου ως πεζόδρομος.

Η τέταρτη ενότητα περιλαμβάνει  το πάρκο δίπλα στο 2ο Γύμνάσιο – Λύκειο, το παρκάκι,  μαζί και το χώρο της Πρόνοιας και του κλειστού Γυμναστηρίου. Στην Ενότητα αυτή υπάρχει μια σοβαρή εκκρεμότητα με το χώρο του  που διεκδικούν οι κληρονόμοι  του Μελετόπουλου  7 στρεμμάτων περίπου.

      

Το Σχέδιο του ΟΛΠ πριν την πώληση στην COSCO

Η πρόταση μας

    Ο χώρος αντιμετωπίζεται με ενιαία  λογική και στρατηγική.

Εκπόνηση μελέτης του ενοποιημένου Χώρου από την Πεζογέφυρα  μέχρι και το      Κλειστό Γυμναστήριο. Οι χώροι των πρώην Συνεργείων του ΟΛΠ ιδιοκτησίας του Κράτους μαζί με τους χώρους κατά μήκος της Παραλιακής λεωφόρου από την         Πυροσβεστική μέχρι Κράκαρη πρέπει να περιέλθουν στο Δήμο.

   Το επιβατικό λιμάνι πρέπει να περιοριστεί στα όρια του μέσα από τα κάγκελα και η χερσαία λιμενική ζώνη πρέπει να μετατραπεί σε ελεύθερη Δημοτική.

     Ο χώρος  του Μελετόπουλου πρέπει διασφαλιστεί με όλους τους τρόπους και τα μέσα.

     Πεζοδρόμηση   τη Αθανασίου Διάκου

     Πρόσβαση για τους πεζούς από και προς το λιμάνι.

     Ο χαρακτήρας  της ανάπλασης  της περιοχής Δημόσιος και Κοινωνικός. 

     Η Ανάδειξη του χώρου με βασικό κριτήριο η ιστορικότητα του και η μετατροπή του  σε Πολιτισμικό Πάρκο που θα περιλαμβάνει:

      Ενοποίηση του Πράσινου,  Αναψυκτήρια,  Ανοιχτό θέατρο,   Αρχαιολογικό  χώρο,  Μουσείο δεμένο με την ιστορία της περιοχής, την ενοποίηση του πράσινου  με και αναψυκτήρια  θα αποτελέσουν σημεία αναφοράς και ενδιαφέροντος μεγάλου              βεληνεκούς. 

      Παράλληλα, η ανάδειξη της πεζογέφυρας, η αξιοποίηση του χώρου των  γραμμών,  η αξιοποίηση του σταθμού ( σε συνεργασία με τον Πειραιά )  και η φυσική πρόσβαση και σύνδεση του χώρου με το λιμάνι θα προσδώσουν  χαρακτήρα  σημαντικότητας σαν χώρου προβληματισμού  περιπάτου και εκτόνωσης.

      Ο φορέας υλοποίησης  η Τ.Α.

       Συνεργασία με  την  εφορεία αρχαιοτήτων.